Zájezd 2023 do středních a východních Čech

Zájezd v tomto roce sliboval dobré zážitky. Covidové období bylo daleko za námi, předpověď počasí výborná – pršet nemělo a velké horko také neslibovala.
Vyrazili jsme vozidly tradičně v 7:00 ráno, a to v pátek 26. 5. 2023, od tramvajové smyčky v Porubě. Vydali jsme se směrem Prostějov, kde jsme naložili našeho kamaráda Rudu Frélicha. Jeho sbírku jsme si krátce prohlédli a pokochali se překrásnými gymnokalycii.

Rudolf Frélich, Prostějov

Pak jsme jeli až na hlavní oblast zájezdu, to znamená do východních a středních Čech.
Zastavili jsme se nejdříve v Luštěnicích u Václava jakubce, zdatného cestovatele, který navštívil nesčetněkrát Mexiko. Sbírku má plnou výstavních rostlin všech možných rodů a druhů. Popovídali jsme si, vypili kafíčko, někteří jsme si zašli do restaurace na oběd a čekali jsme do odpoledních hodin, protože byl pracovní den a ne všichni ostatní kaktusáři, které jsme měli navštívit, jsou v důchodu. Nenudili jsme se. Václav Jakubec nás zahrnul řadou zajímavých a dobrodružných zážitků z cest.

Václav Jakubec, Luštěnice

Další navštívenou sbírkou byla sbírka Jana Vaňouska ve vsi zvané Struhy. Už při vstupu na zahradu nás ohromily více než dvoumetrové sloupky. Z nich jásal zejména Mirek Dřímal, který si na ně potrpí. Nejraději by si je naložil do auta a odvezl domů. V pařeništích i skleníku bylo množství různě starých kaktusů, velkých i malých.

Jan Vaňousek, Struhy

Třetí na našem zájezdu byla sbírka Martina Horáka V Horkách nad Jizerou. V ní jsme objevili stovky naroubovaných mrazuvzdorných kaktusů ze Severní Ameriky, byla zde i řada rostlin jihoamerických. Vypíchnout můžeme nádherné exempláře Agave albopilosa. Zaujaly i krásné Parodia slabana, které byly obsypané semeníky.

Martin Horák, Horky nad Jizerou

Další navštívená sbírka pátečního dne patřila Zdeňku Francovi v Jizerním Vtelnu. Nově vybudovaný skleník ve střešních prostorách a čerstvě založená zahrada nás zaujaly moderním pojetím. Viděli jsme také hromady semenáčků i mnoho zajímavých rostlin, které byly vysazeny na zahradě nebo jako mobilní zeleň. Krásně rostlá byla například Aurakaria aurantiaca.

Zdeněk Franc, Jizerní Vtelno

Poslední navštívenou sbírkou v pátečním podvečeru byla sbírka Jiřího Libicha v Mladé Boleslavi. Jiří Libich se zabývá zimovzdornými kaktusy a jejich pěstováním ve volné kultuře. Zde jsme mohli shlédnout velké množství různých druhů echinocereusů, mrazuvzdorných sukulentů a dalších rostlin rozmístěných v prostorách zahrady. Majitel si pochvaloval mírný průběh zim, k čemuž napomáha i blízkost továrny Škoda vyzařující teplo po celý rok.

Jiří Libich, Mladá Boleslav

Ubytováni jsme byli v podnikové ubytovně v Dobrovicích ve dvoulůžkových pokojích vybavených sociálním zařízením. S ubytováním jsme byli nadmíru spokojeni, protože splňovalo základní standard pro hygienu a nebylo drahé. Večery jsme trávili v dobrovické restauraci u dobrého jídla a čepované Plzně nebo jiné pivní značky.

Druhý den, tedy v sobotu 27. 5 2023, nás čekala obec Písková Lhota, kde je na jednom místě soustředěno několik sbírek. Nemohli jsme bohužel zavítat do sbírky Jaroslava Šnicera, který nebyl v té době doma. Nejdříve jsme tak prošli prodejnu Pavla Heřtuse, kde byl v obrovském hangáru výběr neskutečného množství rostlin – jak kaktusů, tak ostatních sukulentů.

Pavel Heřtus, prodejna Písková Lhota

Pak jsme poodešli pár desítek metrů dál do sbírky známeho kaktusáře Ladislava Horáčka, který se zabývá zejména jihoamerickými rostlinami. Prochodili jsme krásný skleník s nejrůznějšími rostlinami, z nichž mnohé jsme mohli zakoupit. Krátce jsme poseděli a pohovořili na zahradě.

Ladislav Horáček, Písková Lhota

Dále jsme se vydali k Martinu Farovi do Husí Lhoty. V této vsi, v podstatě na hranici vesnice a polí, jsme byli překvapeni sbírkou, ve které bylo obrovské množství rostlin, včetně tisíců semenáčků. Obdivovali jsme mimo jiné kolekci nejrůznějších kultivarů rodu Echeveria. Kroutili jsme hlavou na tím, jak zvládne majitel vše obhospodařit. Tématem rozhovorů bylo hlavně pěstování, a volná kultura rostlin.

Martin Fara, Husí Lhota

Poslední sbírka byla odsud poměrně daleko v Sadské a cestu jsme chtěli proložit obědem. Původní záměr – poobědvat v Hájence v Kersku – ztroskotal na obrovských davech lidi, kteří čekali ve frontě před vchodem. Jen s obtížemi jsme prokličkovali mezi automobily zaparkovanými po obou stranách silnice i jinde a raději jsme se vydali z Kerska dál do již blízké Sadské. Zde jsme našli pěkné posezení v restauraci Bowling.

Pojedli jsme a pak navštívili sbírku Karla Skřivánka. Karel Skřivánek je zahradník a zabývá se zejména mrazuvzdornými a zimovzdornými kaktusy. Na jeho zahradě ve skalkách kvetly překrásné exempláře Echinocereus triglochidiatus, Echinocereus reichenbachii a další druhy tohoto i dalších rodů. S chutí jsme fotografovali. Ve sbírce měl pan Skřivánek celou řadu roubovaných kaktusů. Roubování u něj i mnoha další kaktusářů, kteří sbírají zimovzdorné rostliny, bylo prováděno na podnože Opuntia imbricata. Impozantní keře imbrikát a jiných mrazuvzdorných opuncií byly neskutečné. Ve svažitém pozemku, kde byly zbudovány skalky, jsme museli dávat dobrý pozor, abychom do některé neuklouzli. To by bylo neštěstí. Zakoupili jsme mnohé zajímavé rostliny, i docela vzácné. Ke koupi byly i oddělky triglochidiát s květy a poupaty. Velmi pěkně jsme si popovídali.

Na závěr jsme se vrátili zpět do místa ubytování.

Karel Skřivánek, Sadská

Večer znamenal opět návštěvu restaurace, večeři a pokec na pokoji, kde jsme zhodnotili dosavadní průběh zájezdu a získané informace.

Závěrečný den – neděle 28. 5. 2023 – byl naplánován tak, abychom navštívili sbírky na cestě směrem domů do Ostravy.

Vydali jsme se na Hradec Králové a dál do Třebechovic pod Orebem do známé sbírky Libora Mejstříka, kde můžeme obdivovat dokonalé kusy letitých kaktusů z rodu Lophophora, rostliny Ariocarpus velké jako dětské hlavy a spousty mexických druhů, které nejsem schopen ani vyjmenovat. Nestačil by papír. Každý si vybral dle svého zájmu z rostlin, které byly k prodeji.

Libor Mejstřík, Třebechovice od Orebem

Dále jsme putovali jen o kousíček dál do druhé třebechovické sbírky k panu Josefu Matoušovi. Zde jsme si prohlédli plno semenáčků, mnoho pěkných rostlinek, z nichž jsme některé koupili nebo chtěli koupit, ale nebyly k mání. Byli jsme pohoštění dobrou kávou a popovídali si.

Následoval oběd v Třebechovicích.

Josef Matouš, Třebechovice od Orebem

Nakonec jsme se vydali do poslední sbírky, která se nacházela v Týništi nad Orlicí. Mladý kaktusář a botanik Jan Doležal vlastní nově vybudovaný skleník, ve kterém se nacházejí krásné mladé rostliny. Chystá se pustit také do skalky se zimovzdorými rostlinami. Ve sbírce je také mnoho pěkných sukulentů. Jako botanik dokáže fundovaně o rostlinách vyprávět. Zaujaly nás budky pro ptáky, například pro rorýse, umístěné v podkroví domu. Závěr s popovídáním si s pánem domu, tatínkem od Jana Doležala, byl proložen také ochutnávkou letité slivovice těmi, kteří neřídili. Poté jsme se vydali na cestu domů, tentokrát už nezávisle na sobě a každé auto samostatně, a těšili se na to, jak budeme druhý den rostliny ošetřovat a připravovat pro umístění ve svých sbírkách.